Vanaf 26 oktober wordt
de volledige Mechelse binnenstad één aaneengesloten fietszone. 179 straten in
de binnenstad worden zo fietsstraten waarin auto's achter fietsers blijven.
Stadsfietsen, e-bikes, bakfietsen, speedpedelecs … we
verplaatsen ons meer en meer met verschillende vervoersmiddelen en dat vraagt
om aangepaste maatregelen en infrastructuur.
De fietszone wordt vanaf 26 oktober ingevoerd. Aan alle
invalswegen komt de juiste signalisatie. Waar belangrijke toegangen voor
fietsers en auto's samenkomen, wordt extra signalisatie voorzien. De fietser
bepaalt in de binnenstad de maat van het verkeer, maar de auto blijft welkom en
de bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer wordt niet gewijzigd.
Wat is dat nu precies, een fietszone?
· Een fietszone is een fietsvriendelijk gebied dat bestaat uit een netwerk van aaneengesloten fietsstraten
· De maximumsnelheid in een fietszone is 30 km/u voor alle weggebruikers
· In een fietsstraat is het verboden om fietsers in te halen en moeten alle gemotoriseerde voertuigen dus altijd achter de fietsers blijven.
· Enkel prioritaire voertuigen (met sirene en zwaailicht) mogen fietsers inhalen
· Fietsers gebruiken dus de volledige breedte van (hun deel) van de rijbaan
· In een eenrichtingsstraat gebruiken ze dus de volledige breedte van de rijbaan
· In tweerichtingsstraten gebruiken fietsers de rechterhelft van de rijbaan
· Fietsers mogen auto’s wél links inhalen
· Als auto’s stilstaan mogen ze ook rechts inhalen
De eerste in Vlaanderen
In 1995 was Mechelen de allereerste stad die een zone 30 installeerde in heel het stadscentrum. Vandaag promoveert Mechelen als eerste in Vlaanderen heel de binnenstad tot fietsstraat. De fietser bepaalt in de binnenstad de maat van het verkeer, maar de auto blijft welkom en de bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer wordt niet gewijzigd.
www.mechelen.be/fietszone