Het delen van auto's kan veel populairder worden als overheden het minder aantrekkelijk maken om een eigen auto te hebben. Ook kan een universeel platform voor alle autodeelbedrijven het makkelijker maken voor de burger.
Het onderzoek van promovenda Karla Münzel laat zien dat autodelen nog lang niet zijn volledige potentie heeft bereikt. Jonge mensen willen steeds vaker geen eigen auto, halen later hun rijbewijs en willen toch nog overal heen kunnen. Voor die groep is een deelauto een aantrekkelijke optie.
Toch zijn het voorlopig vooral de hoogopgeleide stedelingen die gebruik maken van de Greenwheels en Snappcars. "Voor veel mensen met een lager inkomen is een deelauto ook een heel aantrekkelijke optie. Toch maken zij er nog niet massaal gebruik van." Münzel onderzocht waarom autodelen nog niet van de grond komt en heeft een paar adviezen voor overheid én bedrijven.
1. Het systeem moet anders
"Alles is ingericht op een eigen auto. Voor je deur heb je één, soms twee parkeerplekken. Parkeren is overal betaalbaar. En je krijgt nog steeds vaak een persoonlijke leaseauto bij je werk", zegt Münzel. Dat systeem moet veranderen, wil de deelauto doorbreken."Een gemeente kan parkeren duurder maken. En bij het ontwikkelen of renoveren van een wijk kan de projectontwikkelaar minder parkeerplekken aanleggen. Parkeerplekken zijn relatief dure, loze ruimte in een wijk, waar dan iets anders neergezet kan worden. Dan krijgen inwoners bijvoorbeeld ruimte voor een park of winkelstraat."
2. Het aanbod moet groter
Het aanbod van deelauto's is gering, mede doordat de vraag niet extreem groot is. "Maar met initiatieven als de Green Deal Autodelen groeit het aantal wel; er moeten 100.000 deelauto's zijn in 2021, genoeg voor 700.000 mensen. Ook in kleine dorpjes zie je coöperatieve initiatieven. Dat moet groeien", stelt Münzel.3. Een deelauto huren moet makkelijker worden
Op dit moment heeft elk deelautobedrijf een eigen app, waar iemand zich moet aanmelden met zijn rijbewijs. Dat is lastig. Münzel: "Een systeem waarin je je één keer aanmeldt werkt veel makkelijker." Daarvoor moeten de bedrijven samenwerken. Idealiter bestaat er een platform dat nog breder werkt en álle vervoersmiddelen laat zien. Dan kan een reiziger van te voren precies plannen of hij de (deel)fiets, auto, trein of bus neemt. De reis wordt van te voren geboekt en betaald en de reiziger kan zorgeloos op pad."Dit soort mobility-as-a-service staat nog in de kinderschoenen. Maar in zo'n systeem kan de deelauto floreren." Voorwaarde is wel dat alle vervoersmiddelen in de buurt zijn. Er zouden dan ook meer 'mobiliteitspleinen' moeten komen in wijken, en niet alleen in stadscentra.
4. Meer bewustzijn kan veel helpen
Bij haar onderzoek ontdekte Münzel dat mensen niet genoeg weten over autodelen. 'Men is bang dat er geen auto beschikbaar is, dat het te duur is, of dat het onhandig is", vertelt ze. Als bedrijven meer informatie verspreiden over het hoe en wat van autodelen gebruiken mensen het ook vaker. "Maar veel kleine bedrijven of coöperaties hebben het budget niet voor een reclamecampagne. Daarom is het ook aan gemeenten of provincies om aan voorlichting te doen."5. Zelfrijdende auto's moeten gedeeld worden
Als gemeenten zich willen voorbereiden op de toekomst, is het belangrijk dat autodelen normaal wordt. Verstopping van de binnenstad is nu al een groot probleem en zal in steeds meer steden overlast gaan geven. Maar ook voor de verre toekomst is autodelen belangrijk.Münzel: "De zelfrijdende auto, als hij er komt, moet een deelauto worden. Anders wordt de verstopping op de wegen nog erger. Dat kan alleen een succes worden als mensen al comfortabel zijn met het idee van autodelen. Wil een regio of gemeente de zelfrijdende auto volop kunnen benutten, dan moet het nu al het systeem veranderen. Een deelauto pakken moet net zo normaal, makkelijk en vanzelfsprekend worden als je eigen auto gebruiken."
Bron: Duurzaam Bedrijfsleven